Un tahometru este un dispozitiv conceput pentru a masura viteza de rotatie a diferitelor piese din motoare si alte mecanisme. Acesta calculeaza rotatiile pe minut (RPM).
Tahometru masoara si monitorizeaza limitele de greutate, pentru a micsora sau a mari RPM, astfel incat motorul sau mecanismul sa functioneze in parametrii optimi.
Tahometrul a fost inventat de inginerul german Dietrich Uhlhorn in anul 1817. Inventia sa a fost un dispozitiv special care masura forta centrifugala. Incepand cu 1840, acest dispozitiv a fost utilizat în locomotive feroviare, iar mai tarziu in masini si in orice fel de vehicul de transport.
Utilizare:
Tahometrul este utilizat in mecanisme in care este necesar sa urmariti cu precizie RPM pentru a evita consecintele negative ale supraincarcarilor. Automobilistii priceputi folosesc tahometre pentru a sti cand sa schimbe vitezele (la masinile cu transmisie manuala) si pentru a controla sarcina pe motor, crescand astfel durata de viata a vehiculelor lor. Acest puzzle 3D Tahometru din colectia STEM Lab UGEARS este un model din lemn, complet operational al unui Tahometru, gata pentru asamblare. Cand manerul acestuia este rotit, miscarea este transmisa printr-un reductor, crescand RPM si deplasand greutati duble in unitatea centrifugala. Cu cat este mai mare RPM, cu atat forta centrifugala separa greutatile, schimband o axa mobila cu volanta. Un mecanism cu ac indicator (cadran) este fixat pe axa; cu cat axul se deplaseaza mai mult (RPM mai mare), cu atat sageata cadranului deviaza, indicand o viteza de rotatiei mai mare. Sistemul Variator-Tahometru demonstrează relația directă dintre raportul de transmisie al unei cutii de viteze și viteza de rotație. Cand manerul variatorului este rotit, miscarea este transmisa prin reductor catre fulia de actionare în formă de con.In ce consta Tahometrul si cum functioneaza
Mecanismul tahometru este format din:
Conecteaza Tahometrul la Variator si creeaza un nou mecanism